jótanácsok csecsemőt

a „digitális nevelés” területén a 24. órában vagyunk!!!

Baj van, és ez a baj nem most kezdődött. A kisgyerekek idegrendszere lassú fejlődésre van kitalálva, de okoseszközök használata közben bekerülnek egy részecskegyorsítóba, ami szétdobja a figyelmüket, beszűkíti a toleranciaablakukat, redukálja a stressztűrő képességüket és növeli a depresszió, valamint a szorongás kialakulásának kockázatát. Mindeközben brutális gyorsasággal rászoknak. Tízéves kor alatt a rendszeres, önálló eszközhasználat negatívan befolyásolja a gyerekek fizikai aktivitását, egészséges alvását, érzelmi fejlődését, viselkedését, másokhoz való kapcsolódását, biztonságát. Ennek ellenére odaadjuk nekik…
(Dr. Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakember)

jotanacsok


Óvodában és általános iskolában dolgozó gyógypedagógusként, a gyermekeket figyelve és velük beszélgetve azt a tapasztalatot vonom le, hogy a gyerekek sokkal többet „telefonoznak, gépeznek”, mint az egészséges mérték lenne. Beszélgetésink során a témát ha előhozom, sokszor az egyébként hallgatag, verbálisan gyenge gyereknek is megered a nyelve, ha a számítógépes játékokról kezdünk beszélgetni…A szülők többsége pedig hatalmas tagadásban, hárításban van a témával kapcsolatban. Azt gondolom, a szülők megsegítése az online világ veszélyeinek felhívásával kezdődik.


Elkezdenünk viszont nem az óvodáskorú gyermekek szüleinél kell, hanem sokkal korábban, már a kisgyermekeket nevelő szülőknél érdemes. Erre vonatkozóan állítottam össze egy 10 jótanácsból álló listát.

Tíz jótanács „kisgyerekes”szülőknek

1., Figyelj a gyermeked életkori igényeire, de hagyd önállósodni!

2., A gyermeked 18 hónapos koráig egyáltalán ne adj okoseszközt a kezébe!
Ebben az életszakaszban az okoseszközök visszafordíthatatlan károkat okoznak! Ezután is naponta maximum 20 perc képernyőzés megengedett (rövid mese, képek nézegetése), lehetőleg szülővel közösen.

3., Étkezés/etetés/szoptatás közben keresd gyermekeddel a szemkontaktust!
A babával való szemkontaktus felvétele és tartása elengedhetetlen a kötődés kialakulásához, mert azt üzeni, rád figyelek, csak rád…A szemkontaktus oxitocint termel, és ez a hormon szükséges a kötődés kialakulásához, ezért azt tanácsolom, amikor gyermekedet étkezteted, közben csak rá figyelj, beszélj hozzá vagy dúdolj neki halkan. A telefonodat mindeközben tedd jó távol magadtól!

4., A beszédet gyermeked csakis valós interakcióban, kétirányú kapcsolatban képes
elsajátítani, beszélj hozzá sokat!
Miután a beszélő szájmozgásról már elég jól leutánozza a gyermek a szavakat, a testbeszédből, a hangsúlyokból, a tekintetből, a helyzetből megérti, hogy az egyes szavak mit jelentenek. Mindezt virtuálisan nem tudja megtanulni!!! A beszédtanulásnak ez a fázisa
kizárólag kapcsolatban tanulható!

5., Amire feltétlen szüksége van gyermekednek: legyél vele jelen és beszélgessetek minél
többet! A legtöbb, amit ajándékozhatsz, az időd és az aktív figyelmed!
 sok beszélgetés, meseolvasás, képeskönyv nézegetés, mondókázás, ölbeli játékok, éneklés (mindegy milyen a hangod ) a beszédtanuláshoz
 mászókázás, homokozás, hintázás, hancúrozás, kismotorozás…a nagymozgások fejlődéséhez
 gyurmázás, építőkockázás, festés, rajzolás…a finommotorika fejlődéséhez

6., Minden este mesélj gyermekednek!
Fejleszted vele szókincsét, auditív figyelmét, képzelőerejét, memóriáját, beszédkészségét, és számtalan más területet. Csak a hallott mese fejleszti a gyermeket, a televízióban, telefonon nézett mese nem, inkább árt, ugyanis a hallott mese feldolgozása másképp zajlik az idegrendszerben, csak annyit és úgy képzel el a gyermek, ami számára befogadható. Egyfajta belső-képkészítés zajlik, mely a gondolkodás, kreativitás, stresszoldás és élményfeldolgozás egyik legfontosabb eleme. Ezzel szemben a képernyő nézése növeli a gyermekben a belső feszültséget, ezáltal növeli az agressziót, a gyermek könnyen kezelhetetlenné válik és nem tud figyelni sem…

7., Esti lefekvés előtt legalább egy órával már ne tévézzen, ne képernyőzzön a gyerek!
A televízió és az okoeszközök nézése, az általuk kibocsátott kékfény nehezíti az elalvást és gátolja a mély alvásért felelős melatonin hormon termelődését. Továbbá a képernyőből áradó erős ingerek rendkívüli módon felpörgetik a gyerekeket, érzelmileg, hangulatilag komoly, hosszan tartó hatással bírnak rájuk.

8., Gondold át, mennyi és milyen képet posztolsz ki a családodról a közösségi médiában!
A családi történetek ezáltal kikerülnek a közösségi térbe, biztos, hogy ezt szeretnéd? Gondold végig, gyermeked kamaszaként is örülni fog, hogy a babaképét annak idején posztoltad? Nem fogják esetleg csúfolni emiatt?

9., Az otthoni digitális szabályok a család minden tagjára vonatkozzanak!
Legyenek olyan időszakok, például az étkezések ideje, amikor a család minden tagja leteszi az okoseszközöket, és csak egymásra figyeltek, beszélgettek!

10., Törödj magaddal és a pároddal is, időnként töltődj fel! 🙂


Felhasznált irodalom: Uzsalyné Pécsi Rita: Fejleszt vagy rombol?
Kulcs az okoseszközök okos használatához (Kulcs a Muzsikához Kiadó, 2020.)

Összeállította: Beréti-Stier Márta
gyógypedagógus, óvodapedagógus, net-coach
neveléstudomány szakos bölcsész,
közoktatási vezető, mentorpedagógus